top of page
BIBLIOGRAPHIE
​
Politique et économie du cinéma - Europe
​

Voir également

​

1910-1919

​

"Moving Picture Abroad", Daily Consular and Trade Reports, January 13, 1912, pp.209-226.

​

"Moving Picture Abroad", Daily Consular and Trade Reports, June 17 1912, pp.1153-1162.

"

​

 

1920-1929

 

CANTY, G.R., Market for motion pictures in central Europe, Italy and Spain : compiled in Motion-picture Section, Bureau of Foreign and Domestic Commerce, US Department of Commerce,, 1927

​

CANTY, G.R., The European Motion-picture Industry in 1928US Department of Commerce, 1928.

​

GOLDEN N.D., Short-subject film market of Europe, U.S. Department of Commerce, 1927.

​

GOLDEN N.D., "American Pictures Abroad", Transactions of the Society of Motion Picture Engineers, Vol.XII, 33, 1928, pp.41-57.

​

GOLDEN N.D., European markets for American motion-picture equipment, US DEpartment of Commerce, 1929.

​

​

1930-1939

​

CANTY, G.R., The Motion-picture industry in Continental Europe, US Department of Commerce, 1932.

​

CANTY, G.R., European Motion-picture industry in 1932, US Department of Commerce, 1933.

​

GOLDEN N.D., "Sound Motion Picture in Europe", Journal of the Society of Motion Picture Engineeers, XIV, 1, January 1930,  pp.11-26.

​

NORTH C.J. , GOLDEN N.S., "The European Film Market - Then and Now", Journal of the Society of motion Picture Engineers, XVIII, 4, April 1932, pp.442-451.

​

GOLDEN N.B., Review of Foreign Film Markets During 1936, U.S. State Department of Commerce, March 1937.

​

GOLDEN N.B., Review of Foreign Film Markets During 1938,​ U.S. State Department of Commerce, March 1939.

​

Motion Picture Abroad, Department of Commerce, 1936-1938.

​

1940-1949

​

GOLDEN N.D. Motion Picture Markets, 1944. Europe ... Atlantic Islands, U.S. Department of Commerce, 1945 ...

​

1950-1959

​

L'Industrie du cinéma dans six pays d'Europe: étude détaillée de l'industrie cinématographique danoise, mise en parallèle avec celles de la Norvège, de la Suède, de l'Italie, de la France et du Roy.aume-Uni, UNESCO, 1951.

​

1960-1969

​

L'art du cinéma dans dix pays européens, Conseil de la coopération culturelle, 1967.

​

BATZ J.C., Contibution à une politique commune de la cinématographie dans le Marché commun. Bruxelles, 1968

​

Colloque sur les voies et moyens d’une politique commune de la cinématographie dans le Marché Commun, Institut de Sociologie de l’ULB, Bruxelles, 24,25 et 26 avril 1968.

​

DAND C.H., HARRISON J.A., Films d’enseignement et films culturels expériences en matière de coproduction européenne, Conseil de l'Europe, 1965

​

DE GREGORIO, D., The Definition of Categories of Film, Council for Cultural Co-operation Council of Europe Strasbourg 1968.

​

La distribution des films culturels. Rapport de la Conférence à Londres, Conseil de l'Europe, février 1961.

​

LEGLISE P., Distribution of Cultural Films in Cinemas open to the General Public (Short films,full-length documentaries and films for children and young people), General Report for the Berne International Conference (March 1966) organised by the Swiss Government under the auspices of the Council of Europe, Council of Europe, 1966.

​
SIEKLUCKA, C., Les aides à l'industrie cinématographique dans la Communauté européenne, Presses universitaires de France, 1967.
​

1970-1979

 

BATZ J.C., Observations, Colloque sur "le cinéma et l°Etat" Lisbonne, 14-1 6 juin 1978, Assemblée parlementaire du Conseil de l'Europe, Commission de la Culture et de l'Education, 1978.

​

CNC, "Monographie sur la méthodologie appliquée en France et quelques pays européens", CCC/EES (72) 76 1972, Conseil de l'Europe, 1972.

​

DEGAND, C., Statistics on the cinema.  Methods applied in Prance and other European countriesSymposium on "Statistics for cultural development" (Stockholm, 3 - 5 October 1972), Council of Europe, 1972.

​

DEGAND, C., La situation économique du cinéma en Europe, Colloque sur "le cinéma et l°Etat" Lisbonne, 14-1 6 juin 1978, Assemblée parlementaire du Conseil de l'Europe, Commission de la Culture et de l'Education, 1978.

​

DEGAND C., Bureau européen du cinéma. Un instrument d'information et d'études au service de tous, Assemblée parlementaire du Conseil de l'Europe, 4 mai 1979. (= The European Film Office (Bureau European du Cinema) formation and research instrument at the service of all, Parlementary Assembly, Council of Europe, 4 May 1979.)

 

FURHAMMAR, L., Confrontation des recherches sur l'influence du cinéma faites en Scandinavie et dans les pays de langue allemande, Comité restreint de chercheurs chargés d'étudier l'influence du cinéma sur la délinquance juvénile, Conseil de l'Europe, 1966.

​

GARNHAM, N., Film Culture in Europe, Symposium on "Cinema and the State" Lisbon 14-16 June 1978, Council of Europe, 1978.

 

GIANELLI, E., Il mercato comune del film, ANICA, Roma, 1975.

​

VOOGD, Cinema and the State, Report for the Commission Culture and Education, Parlementary Assembly of the Council of Europe, 1979 (= Le cinéma et l'Etat, Rapport de la Commission de la  Culture et de l'Education, Assemblée parlementaire du Conseil de l'Europe, 1979=

​

1980-1989

 

AUTISSIER  A.-M. et al., Guide du cinéma et de l’audiovisuel en Europe centrale et orientale, Eurocréation production – Idate – Institut d’Études Slaves, 1989

​

DEGAND C., Aide et production. Etude pour le Colloque Européen sur la Création et Production Cinématographique face à l'Etat en Europe" Assemblée parlementaire du Conseil de l'Eruope, 2 octobre 1981 (=Aid and production. European Colloquy on 'Creative art and cinematographic production vis-a-vis the State in Europe" 2 October 1981, Parlementary Assembly of the Council of Europe, 1981.

​

DEGAND C., Aids to the Film Industry in Europe, Colloquy on "Cinema and television: the audiovisual field as a vector of communication between Eastern and Western Europe" (Orvieto, Italy, 26-28 October 1988), Council of Europe, 1988.

 

DEGAND, C., Création et production cinématographique face à l'Etat en Europe, Conseil de l'Europe, Strasbourg, 1982.

​

DEGAND, C., Le paysage audiovisuel en Europe, Colloque "Cinéma et télévision : l'audiovisuel comme vecteur de communication entre l'Europe de l'Est et de l'Ouest" (Orvieto, Italie - 26-28 octobre 1988)​, Conseil de l'Europe, 1988.

​

LANGE A., "Audiovisuel européen . La fiscalité introuvable", Dossier "L’Europe de la communication", Médiaspouvoirs, Paris, octobre-décembre 1988.

​

LANGE A., RENAUD J.L., L'avenir de l'industrie audiovisuelle européenne, Institut européen de la communication, 1989.

​

SCHMITT, A.-C., Aides à la production cinématographique : enquête sur douze pays européens, Etude réalisée pour le CNC, Paris, 1988.

​

TAVENAS S., VOLERA F., Guide du cinéma européen, Ramsay – Eurocinéma, Paris, 1989

​

WILLATS, P., "Défense et illustration de l'abri fiscal cinématographique appliqué dans trois pays", Film Echange, Paris, 1980.

​

1990-1999

​


Aide à la distribution de longs métrages et de documentaires de création  européens, EURIMAGES - Conseil de l'Europe,  Strasbourg, 1998.

​

ARP, Quel cinéma pour demain?, Cinquièmes Rencontres cinématographiques de Beaune (Beaune, 26-29 octobre 1995), Dixit, Paris, 1995.

​

BIZERN, C., AUTISSIER, A.M., Les mécanismes d'aides public pour le cinéma et l'industrie audiovisuelle en Europe, CNC / Observatoire européen de l'audiovisuel, 1999. Vol.I Analyse comparative, Vol.II, Monographies nationales.  (=Public Aid Mechanisms for the Film and the Audiovisual Industry in Europe, Volume I: Comparative Analisys of National Aid Mechanisms , Volume II: National Monographies, European Audiovisual Observatory, 1999)

​

Cinecittà (Revue italienne sur la politique et l'économie du cinéma - Textes en italien, anglais, français). Accessible en PDF sur la version archivée du  site de Cinecittà.;  Vol.2,  Vol.3/4 Vol.5

​

COOPERS & LYBRAND, European Film, industry or art, 1992

​

Convention européenne sur la coproduction cinématographique, Conseil de l'Europe, 1992.

​

COWIE  P, Scandinavian Cinema, Tantivy Press, London, 1992

​

DALE M., Europa, Europa : le développement de l’industrie cinématographique en Europe, PUF, Paris, 1994

​

DIBIE  J.-N., Les Mécanismes de financement du cinéma et de l’audiovisuel en Europe, Dixit – Conseil de l’Europe, 1992

​

DUBET E., Économie du cinéma européen : de l’interventionnisme à l’action entrepreneuriale, L’Harmattan, Paris, 2000

​

DURIE, J., PHAM, A., WATSON, N., The Film Marketing Handbook. A practical guide to marketing strategies for independant films, Media Business School, London, 1993.

​

EUROPEAN COMMISSION, Report of the think tank on the audiovisual policy in the European Union, 1994

​

EUROPEAN COMMISSION, Economic implications of new communications technologies on the audiovisual markets, 1998.

​

FINNEY, A., The State of European Cinema : A New Dose of Reality, Cassell, London, 1996.

​

FISHER D., avec la collaboration de LANGE A., La production et la distribution du cinéma en Europe, Rapport pour la 8ème Conférence des Ministres européens responsables des Affaires culturelles (Budapest, 28-29 octobre 1996), Conseil de la coopération culturelle, Conseil de l’Europe, Strasbourg, 1996. (Egalement en anglais).

​

FRENZEL, D., Kulturelle Eye-dentity: Die Kulturpolitik der EU am Beispiel der Filmförderung, Peter Lang GmbH, 1999.

​

GYÖRY M., Statistiques du cinéma en Europe, Centre européen de recherche et d’information sur le cinéma et l’audiovisuel, 1992

​

HANCOCK, D., LANGE, A., Financement et fiscalité du secteur audiovisuel en Europe, Dossiers sur les Mass Media, Conseil de l’Europe, Strasbourg, 1991 (également en anglais).

​

HANCOCK, D., LANGE, A., Barriers to cinematographic co-production in Europe, Study for ANICA, IDATE, Montpellier, June 1993.


HANCOCK, D. (ed.), A travers nos miroirs, Eurimages, Conseil de l'Europe, Strasbourg, 1996.

​

"HIGSON A., MALTBY R. (eds.), Film Europe" and "Film America": cinema, commerce and cultural exchange, 1920-1939; University of Exeter Press, 1999

​

HOUCKEN, R., The International Feature Film Industry: National Advantage and International Strategies for European Film Companies, Verlag für Berlin-Brandenburg, 1999.

​

ILOTT T., Budgets and Markets: A Study of the Budgeting of European Films, Routledge, 1996.

​

KALLAS, C., Europäische Film und Fernsehkoproduktion: Wirtschaftliche, rechtliche und politische Aspekte,   Nomos, Baden-Baden, 1992.

​

LANGE A. (coord.), Les coproductions internationales, Rapport de recherche pour l’UNESCO et l’IDATE, Montpellier, juillet 1992. (également en anglais).

​

LANGE, A. "Qui va encore au cinéma ?", Sequentia, n. 5, Observatoire européen de l’audiovisuel, Strasbourg, octobre-décembre 1995.

​

LANGE, A., "Travelling sur le cinéma européen", in Actes du Colloque Vers le cinéma du XXIème siècle (Strasbourg, 12 et 13 octobre 1995), Parlement européen, Conseil de l’Europe, Commission européenne, Office des publications officielles des Communautés européennes, Luxembourg, 1996.

​

LANGE A.,  OLLIVIER H., Le marché européen du dessin animé, Rapport d’étude pour CARTOON - Programme MEDIA, IDATE, Montpellier, décembre 1992.

​

LE FLOCH ANDERSEN, L., (ed.), Le financement de la production, Sequentia (5/1995), Observatoire européen de l'audiovisuel, 1995.

​

LE FLOCH ANDERSEN, L. (ed.),  Cinema in Europe, the first 100 years , Sequentia (03/1995), European Audiovisual Observatory, 1995. (= Cinéma en Europe, les 100 premières années, Sequentia (03/1995), Observatoire européen de l'audiovisuel, 1995.

​

MARCHETTI  P., La Production d’œuvres audiovisuelles dans l’Union européenne, Economica, Paris, 1997.

​

LONDON ECONOMICS,  Retailing European films. Media Business School,, 1993

​

LONDON ECONOMICS, BIPE CONSEIL Cinema Exhibition in Europe, White Book of the European exhibition industry. Vol.I, Media Salles, 1994.

​

MEDIASALLES, European Cinema Yearbook, Mediasalles, annuel depuis 1991

​

MUSSOU, C., VINUELA, A., Le soutien européen à l'industrie de l'audiovisuel et du multimédia, INA, 1998

​

PETRIE, D. (dir.), Screening Europe. Image and Identity in Contemporary European Cinema, BFI Publishing, London, 1992.

​

SCHMITT A.-C., Aides à la production et à la distribution en Europe et au Canada, CNC, Paris, 1992

​

SCHURINGA J.W., Multiplexen en de vertoning van Europese films, Erasmus Universiteit Rotterdam, 1997.

​

SOJCHER F. (dir.), Cinéma européen et identités culturelles, Editions de l'Université libre de Bruxelles, Bruxelles, 1996.

​

SORLIN, P., European Cinemas. European Societies 1939-1990, Routledge, London, 1991.

​

Statistical Yearbook. Film, television, video and new media in Europe - Annuaire statistique. Cinéma, télévision, vidéo et nouveaux médias en Europe - Statistisches Jahrbuch, Filmindustrie, Fernsehen, Video und Neue Medien, European Audiovisual Observatory - Observatoire européen de l’audiovisuel - Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, Strasbourg, annuel. (1995-2014). En ligne à partir de 2015.

 

UNIFRANCE, Cartographie du parc de salles en Europe, Unifrance, Paris, 1993

​

2000-2009

​

BERGFELDER, T., "National, transnational or supranational cinema? Rethinking European film studies". Media, Culture and Society 27(3), 2005 pp. 315–331.

 

BERMEK, H., L'impact du droit communautaire sur la fiscalité du secteur de l'audiovisuel en Europe, IRIS Plus 2007-7:, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2007.

​

BETZ, M.,  Beyond the subtitle : remapping European art cinema, University of Minnesota Press, 2009.

​

BEURIER, P., Les politiques européennes de soutien au cinéma: vers la création d'un espace cinématographique européen, L'Harmattan, 2004.

​

BONNELL, R., La vingt-cinquième image, une économie de l'audiovisuel, Gallimard, Paris, 1989, 2ème édition, 1996, 3ème édition mise à jour, 2001.

​

BROCHE, J., CHATTERJEE, O., ORSSICH, I., TOSICS, N., State aid for films - a policy in motion? , European Audiovisual Observatory, 2008 

​

DE VALCK, M., Film festivals: From European geopolitics to global cinephilia. Amsterdam University Press, 2007.

​

DE VINCK, S., "Europudding or Europaradise? A performance evaluation of the Eurimages co-production film fund, twenty years after its inception", The European Journal of Communication Research, vol. 34, n.3, 2009.

​

DEISS, R., DOLLT A., Statistics on audiovisual services. Data 1980-2000, Eurostat, 2002.

 

DUBET, E., Economie du cinéma européen: de l'interventionnisme à l'action entrepreneuriale, L'Harmattan, Paris, 2000.  

​

ELSAESSER, T., European cinema: Face to face with Hollywood, Amsterdam University Press, 2005 

​

ELEFTHERIOTIS D., Popular Cinemas of Europe: Studies of Texts, Contexts and Frameworks, Bloomsbury Publishing USA, 2001

​

ENRICH, E., "Aspects juridiques des coproductions cinématographiques internationales", 19e conference sur le droit international de l’audiovisuel, (Cannes 12 et 13 mai 2005), Observatoire européen de l'audiovisuel, 2005.

​

EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY, The distribution of European Union Films in Europe outside the National MarketsNovember 2002

​

FORBES J., STREET S., European Cinema. An introduction, Palgrave, 2000.

​

FOREST, C., Économies contemporaines du cinéma en Europe: L’improbable industrie, CNRS Éditions, 2001.

​

GORINI, S., La protection du patrimoine cinématographique en Europe, IRISplus, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2004

​

GYÖRY, M., Making and Distributing Films in Europe: The Problem of Nationality, European Audiovisual Observatory, 2000

​

HEROLD, A., Les aides publiques européennes au cinéma dans le cadre de l’OMC, IRISplus, 2003-3, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2003.

​

HOEFERT DE TUREGANO, T., Public Support for the International Promotion of European Films, European Audiovisual Observatory, 2006.

​

IORDANOVA, D., Cinema of the other Europe: the industry and artistry of East Central European film, Wallflower Press, 2003.

​

JACKEL, A., European Film Industries, BFI, 2003.

​

KANZLER, M., (with the collaboration of LANGE A. and NEWMAN-BAUDAIS S.), The circulation of European co-productions and entirely national films in Europe: 2001 to 2007.. Report presented at the Council of Europe Film Policy Forum: 'Shaping Policies for the Cinema of Tomorrow' - Krakow, Poland, 12-13/09/2008), European Audiovisual Observatory, 2008. (= La circulation des coproductions européennes et des films entièrement nationaux en Europe 2001 à 2007, Rapport préparé dans le cadre du Forum du Conseil de l’Europe sur les politiques cinématographiques, coorganisé par le Conseil de l’Europe et l’Institut cinématographique polonais (Cracovie, 11-13 septembre 2008), Observatoire eruopéne de l'audiovisuel, 2008.

​

KANZLER M., LANGE A.,   The place of third country film and audiovisual works in European markets (updated version). Report updated for the conference ‘Cinema, Europe, the World’ organised by the CNC during the French Presidency of the Council of the European Union Paris, 7-8 July 2008    (= La place des œuvres cinématographiques et audiovisuelles des pays tiers sur le marché européenVersion mise à jour à l’occasion du colloque « Cinéma, Europe, Monde » organisé par le CNC dans le cadre de la Présidence française du Conseil de l’Union européenne (Paris, 7-8 juillet 2008)

​

KANZLER M., NEWMAN-BAUDAIS S., The theatrical circulation of European live action children’s films in Europe 2000 to 2008. Report prepared for The Future of European Children’s Film 1st KIDS Regio Forum Erfurt, 24 & 25 June 2009, European Audiovisual Observatory, 2009.

​

KUHR, M. La chronologie des médias en pleine évolution - enjeux et défisIRIS Plus 2008-2, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2008.

​

LANGE A., European films on European televisions Les films européens sur les chaînes européennes de télévision Europäische Filme in den europäischen Fernsehdiensten In collaboration with | Avec la collaboration de | In Zusammenarbeit mit: Eurodata-TV / Médiamétrie / Essential Television Statistics (ETS), European Audiovisual Observatory, 2000.

​

LANGE, A., "La distribution cinématographique en Europe : un univers très fragmenté", in Cinecittà, Vol.3/4 Cinecittà, maggio 2001.

​

LANGE A., "European films on European television", in Cinecittà, Vol.3/4 Cinecittà, maggio 2001

​

LANGE A. (ed.), Yearbook / Annuaire / Jahrbuch, Film and Home video /Cinéma et vidéo / Film und video, vol.3., European Audiovisual Observatory / Observatoire européen de l'audiovisuel / Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, 2009.

​

LANGE, A., NEWMAN-BAUDAIS, S., Les entreprises de distribution cinématographique en Europe, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2007. (= Film Distribution Companies in Europe, European Audiovisual Observatory, 2007).

​

LANGE. A., WESTCOTT, T., Le financement public des oeuvres cinématographiques et audiovisuelles - Une analyse comparative, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2004.

​

Les Chiffres, clefs du cinéma européen, recueil annuel, Media Salles

​

LEVY, F., LETIPHU, J., DANARD, B., Handicap et cinéma en Europe, CNC, 2003

​

MAYER-ROBITAILLE, L., L'application de la politique communautaire de concurrence aux accords et aux aides d'Etat relatifs à l'audiovisuelIRIS Plus 2005-5, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2005. 

​

MEDIASALLES, European Cinema Yearbook, Mediasalles, annuel depuis 1991

​

MEZIAS, S., STRANDGAARD PEDERSEN, J., SVEJENOVA S., MAZZA, C.,, "Much Ado about Nothing? Untangling the Impact of European Premier Film Festivals", â€‹Creative Encounters, 2008.

​

NEWMAN S., European Live Action Children’s Films. Origin, Theatrical Circulation and Performance, The Future of European Children’s Film - 1st KIDS Regio Forum, Erfurt, 24 June 2009, European Audiovisual Observatory 2009

​

NIKOLTCHEV S., CABRERA BLAZQUEZ, F.J., Aides nationales à la production cinématographique : caractéristiques et tendances juridiques, IRISPlus, 2001-2, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2001.

​

NIKOLTCHEV, S., CABRERA BLAZQUEZ, F.J., Films en ligne : équilibre entre droits d’auteurs et usage loyal, IRISplusObservatoire européen de l'audiovisuel, 2002.

​

NIKOLTCHEV, S., "Legal Definitions as Gateways to Accessing Support Systems in Europe" , Communication for the Observatory Morning (Cannes, 15 May 2005)

​

NIKOLTCHEV S., (dir.), Les obligations des radiodiffuseurs d'investir dans la production cinématographique, IRIS Spécial 2006, Obsevatoire européen de l'audiovisuel, 2006.

​

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL, La distribution des films européens et des films des pays tiers sur le marché de l'Union européenneRapport pour la Conférence « Le secteur cinématographique et audiovisuel dans l’Union européenne et les pays tiers », organisée par la Présidence espagnole de l’Union européenne (Madrid, 18-19 avril 2002).

​

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL, La circulation des films sur le marché de l'Union européenne : films en provena,ce d'Europe centrale, des pays du bassin méditerranéen, d'Afrique,  d'Amérique latine et d'AsieRapport pour la conférence sur le futur du cinéma et de l’audiovisuel dans le cadre de l’élargissement de l’Union européenne Thessalonique, 25 - 27 mai 2003.  (= EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY, Distribution on the European Union Market. Films from Central and Eastern European Europe, the Mediterranean Basin, Africa, Latin America and Asia.. Report for the Conference on the Future of Cinema and the Audiovisual Sector Within the Framework of European Union Enlargement Thessaloniki, 25 - 27 May 2003

​

PALZER, C., La classification horizontale des contenus audiovisuels en Europe - une alternative à la classification multiple ?, IRISplus, Observatoire européen de l'audiovisuel, IRISplus, 2003

​

PARDO A., The Europe-Hollywood Coopetition: Cooperation and Competition in the Global Film Industry, Ediciones Universidad de Navarra, 2007.

​

PARIS, Th. (sous la direction de), Quelle diversité face à Hollywood ?, CinémAction, Corlet-Télérama, Condé-sur-Noiseau, Paris, 2002.

​

PARIS, Th., Challenges facing the European Audiovisual Sector  Report drawn up for the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, 2003.

​

PETEN, S.-M., SOJCHER, F. et THIEC, Y. (coord.), Cinéma, audiovisuel, nouveaux médias. La convergence : un enjeu européen ?, L'Harmattan, Paris, 2001.

​

RIVI, L., European Cinema after 1989: Cultural Identity and Transnational Production, Palgrave Macmillan, 2007.

​

VAN GOMPEL, S., Les archives audiovisuelles et l’incapacité à libérer les droits des œuvres orphelines, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2007

​

VIVANCOS, P., Cinéma et Europe. Réflexions sur les politiques européennes de soutien au cinéma, L'Harnattan, Paris, 2000.

​

WAYNE, M.  The Politics of Contemporary European Cinema: Histories,Borders, Diaspora, Intellect Press, 2002.

​

 

​

​
hammett.JPG

2010-2019

​

ALAVERAS G., GOMEZ-HERRERA E., MARTENS B., "Cross‑border circulation of flms and cultural diversity in the EU"Journal of Cultural Economics, November 2018, Volume 42, Issue 4, pp 645–676

​

ANGELOPOULOS, C., GINSBURG, J.C.,  "Determining the Term of Protection for Films: When Does a Film Fall into the Public Domain in Europe?   in The Lifespan for Copyright of Audiovisual Works“ IRIS plus 2012-2 , European Audiovisual Observatory, 2012.

​

ARRIAZA IBARRA, K. y BERUMEN, S. A.,“El impacto de la crisis en la industria ci-nematográfica en Europa”., Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Vol. 22, Núm. 1 (enero-junio), págs.:127-141.Madrid, Ediciones Complutense, 2016.

​

ATTENTIONAL, HEADWAY INTERNATIONAL, HARRIS INTERACTIVE, A profile of current and future audiovisual audience, European Commission, 2014. (Synthèse en français)

 

L'avenir des aides d'Etat, IRISplus, 2012-3, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2012.

 

BILLTEREYST D., MALTBT R., MEERS P. (Eds.), Cinema, Audiences and Modernity New Perspectives on European Cinema History , Routledge, 2012.

​

BONDEBJERG, I., NOVRUP REDVALL, E., HIGSON, A. European Cinema and Television: Cultural Policy and Everyday Life, Palgrave Macmillan, 2016.

​

BRON, C.M., MATZNELLER, P., Analyse d’une sélection de régimes d’aide à la production audiovisuelle IRIS plus 2011-2 , Observatoire européen de l'audiovisuel, 2011.

​

BRUNELLA, E, KANZLER, M., The European Digital Cinema Report Understanding digital cinema roll-out, Mediasalles/European Audiovisual Observatory, 2011 (=Cinéma numérique en Europe L’état des lieux de la transition, Mediasalles / Observatoire européen de l'audiovisuel, 2011 ; Digitales Kino in Europa Entwicklung der Kinodigitalisierung verstehen, Mediasalles: Europäische Audiovsiuelel Informationsstelle, 2011).

​

BUCHSBAUM, J., Exception Taken: How France Has Defied Hollywood's New World Order, Columbia University Press,. 2017

​

CABRERA, F. ,  L’avenir des aides d’Etat, IRIS plus 2012-3 Observatoire européen de l'audiovisuel, 2012.

​

CABRERA BLAZQUEZ, F.J.,   Le cinéma numérique, IRIS plus 2010-2, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2010.

​

CABRERA BLAZQUEZ F.J., TALAVERA J., VALAIS S., Release windows in Europe: a matter of time, European Audiovisual Observatory, 2019 ;

La chronologie des médias : une question de temps, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2019 ; Verwertungsfenster in Europa: eine Frage der Zeit, Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, 2019.

​

CABRERA BLAZQUEZ F.J., CAPPELLO M., TALAVERA J., VALAIS S., Mapping of national rules for the promotion of European works in Europe, European Audiovisual Observatory, 2018.

​

CABRERA BLAZQUEZ, F.J., CAPPELLO, M., EINRICH, E., TALAVERA MILLA, J., VALAIS, S., The legal framework for international co-productions, European Audiovisual Observatory, 2018 ; Le cadre légal des coproductions internationales, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2018. (= Der rechtliche Rahmen für internationale Koproduktionen, Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, 2018).

​

CAMBRIDGE ECONOMETRICS, Study on the economic and cultural impact, notably on co-productions, of territorialisation clauses of state aids schemes for films and audiovisual productions. A final report for the European Commission, DG Information Society and Media - Study, 2014.

​

CAPPELLO M. (ed.), Annotated bibliography on territoriality and its impact on the financing of audiovisual works, IRIS Bonus 2015-4, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, 2015

​

CAPPELLO,  M. (ed.), Territoriality and its impact on the financing of audiovisual works; IRIS Plus 2015-2, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, 2015

​

CAPELLO M., (ed.), Brexit: The impact on the audiovisual sectorEuropea, Audiovisual Observatory, 2018. (= Brexit : Les implications pour le secteur audiovisuel, Observatoire européen de l'audiovsiuel, 2018).

​

Convention du Conseil de l’Europe sur la coproduction cinématographique (révisée) Principaux changements, Conseil de l'Europe, 2017.

​

DENUIT, R., Politique culturelle européenne, Bruylant, 2016.

​

EBERT, S., European children' s films: numbers, challenges & questions Content, Kidsregio 2019.

​

EFARN Research Highlights 2018, EFARN / European Audiovisual Observatory, 2018.

​

ENE L., GRECE C., Origin of films in VOD catalogues in the EU, DGCNCT Note 4, produced by the European Audiovisual Observatory on behalf of the European Commission, Strasbourg, 2015

​

Etude sur l’émergence d’une nouvelle génération de réalisatrices européennes, Festival du cinéma européen des Arcs,  2016

​

Evaluation externe d'Eurimages, Conseil de l'Europe, 2018.

​

EWA, Where are the Women Directors ? Report on gender equality for directors in the European film industry 2006-2013, EWA, 2016.

​

FONTAINE G., The visibility of film on on-demand platforms: Germany, France and the United Kingdom, DGCNCT Note 5, produced by the European Audiovisual Observatory on behalf of the European Commission, Strasbourg, 2015

​

FONTAINE G., Current trends in public film support and perspectives on impact, Montenegro Presidency Workshop, Podgorica, 11 June 2015, European Audiovisual Observatory, 2015.

​

FONTAINE G. (ed.), Films on television: Origin, age and circulation, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, 2016

​

FONTAINE G., SIMONE P., VOD distribution and the role of aggregators, European Audiovisual Observatory, 2017.

​

FONTAINE G., Films on TV: Origin, age and circulation, European Audiovisual Observatory, 2017.

​

FONTAINE G., The theatrical – TVOD window A sample analysis, European Audiovisual Observatory, 2019.

​

FONTAINE G. and SIMONE P. (ed.), The Exploitation of Film Heritage Works in the Digital Era, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, 2016

​

FONTAINE G. and GRECE C., Origin of films and TV content in VOD catalogues in the EU & Visibility of films on VOD services, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, November 2016

​

FONTAINE G., The visibility of films and TV content on VOD, European Audiovisual Observatory, 2017.

​

FONTAINE G. and SIMONE P., The access to film works in the collections of Film Heritage Institutions in the context of education and research, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, May 2017

​

FONTAINE G., The visibility of films and TV content on VOD,, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, November 2017

​

FONTAINE G. (ed.), Yearbook 2017/2018 Key Trends, European Audiovisual Observatory, 2019.

​

GAROFALO D., SCAGLIONI M., HOLDAWAY D.  The International Circulation of European Cinema in the Digital Era, «Comunicazioni Sociali - Journal of Media, Performing Arts and Cultural Studies», n. 3, 2018

​

GRECE C. (ed.), How do films circulate on VOD services and in cinemas in the European Union?, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, 2016

​

GRECE C., The origin of films in VOD catalogues, European Audiovisual Observatory, 2017.

​

GRECE C.The circulation of EU non-national films - A sample study: Cinema, television and transactional video on-demand, European Audiovisual Observatory, Strasbourg, November 2017

​

GRECE C., Films in VOD catalogues Origin, Circulation and Age, European Audiovisual Observatory, 2018.

​

GRECE C., The export of European films on SVOD services outside Europe, European Audiovisual Observatory, 2019.

​

GUBBINS M., CINE-REGIO building bridges Diversity in European Film, SampoMedia, 2016

​

HAMMETT-JAMART, J.,, MITRIC, P., NOVRUP REDVALL, E., (ed.) European Film and Television Co-production: Policy and Practice, Palgrave Macmillan, 2018.

 

​

HARROD, M, LIZ, M, TIMOSHKINA A., The Europeanness of European Cinema: Identity, Meaning, GlobalizationI.B.Tauris, 2014

​

JIMENEZ M., KEVIN D., TALAVERA J., Focus on Animation, Produced by the European Audiovisual Observatory on behalf of the European Commission, Strasbourg, 2015 

​

JIMENEZ M., SIMONE P., KEVIN D., ENE L., TALAVERA J., Mapping the Animation Industry in Europe, European Audiovisual Observatory on behalf of the European Commission, Strasbourg, 2015 

​

JONES H.D., Female Film Directors in Europe: A Statistical Report on Production, Funding, Distribution and Reception, 2005-14, Mediating Cultural Encounters through European Screens(MeCETES), University of York, 2017

​

JONES H.D., "What Makes European Films Travel", A paper presented at the European Screens Conference University of York September 5, 2017, (MeCETES), University of York, 2017

​

JONES H.D., "Indie film distribution in Europe:state of play", Presentation for ‘The Constant Gardeners – What Role for Distributors in the New Film Industry Ecosystem?’,, Open Panel Organised by Europa Distribution in Partnership with KVIFF and the LUXFilm Prize, Europa Distribution 11th Annual Conference, Karlovy Vary International Film Festival, Monday 3 July, 2017

​

KANZLER, M. Theatrical export of European films in 2010, Key statistics A sample analysis of the distribution of European films in 10 non-European markets, European Audiovisual Observatory, 2012.

​

KANZLER M, The theatrical circulation of European children’s films Contient une synthèse en français Enthält eine Zusammenfassung auf Deutsch Facts & Figures. Report prepared for the 2nd KIDS Regio Forum Erfurt, 19 & 20 June 2014, European Audiovisual Observatory, 2014.

​

KANZLER M., European Cinema Markets Trends in 2014European Audiovisual Observatory, 2014.

​

KANZLER M., The Theatrical Market of European Films Outside of Europe - Key Figures 2014, European Audiovisual Observatory, 2015 (= Le marché des salles hors Europe pour les films européens Chiffres clés 2014, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2015 ; Die Kinoauswertung europäischer Filme außerhalb Europas Kennzahlen 2014, Europa¨siche Audiovisuelle Informationsstelle, 2015).

​

KANZLER, M. (ed.), The Circulation of European Films Outside Europe in 2015, European Audiovisual Observatory,  2016 (= La circulation des films européens hors d’Europe Chiffres clés 2015, Observatoire européen de l'audiovsiuel, 2016).

​

KANZLER M., The Circulation of European films outside Europe - Key figures 2016, European Audiovisual Observatory,  2017.

​

KANZLER M., The European Film Industry - Facts & Figures 2017, European Audiovisual Observatory, 2018.

​

KANZLER, M., Fiction film financing in Europe: A sample analysis of films released in 2016, European Audiovisual Observatory, 2018

​

KANZLER M., Fiction Film Financing in Europe: big picture book, European Audiovisual Observatory, 2019.

​

KANZLER M., Fiction film financing in Europe: A sample analysis of films released in 2017 , European Audiovisual Observatory, 2019

​

KANZLER M.,  SIMONE P., The circulation of European films outside Europe Key figures 2017, European Audiovisual Observatory, 2019.

​

KANZLER M., NEWMAN-BAUDAIS S., Audiovisual Media for Children in Europe: The Theatrical Circulation of European Children’s Films; Television for Children. Report prepared by the European Audiovisual Observatory for the CINEKID for Professionals Conference at the 25th CINEKID Festival Amsterdam, 18 & 19 October 2011

​

KEVIN D., Investments in original content by audiovisual services, DGCNCT Note B3, produced by the European Audiovisual Observatory on behalf of the European Commission, Strasbourg, 2015

​

KRAINHÖFER T.C., SCHREIBER K., WIEDEMANN T., BLECKER, Stories and Films Have (No) Boundaries. Study on the Programming Diversity of the Berlin International Film Festival (1980–2016), 

​

LANGE, A., "Sources of information and reference documents on digital cinema in Europe and in the rest of the world", European Audiovisual Observatory, 2010.

​

LANGE A. (ed.), Yearbook / Annuaire / Jahrbuch, Film and Home video /Cinéma et vidéo / Film und video, vol.3., European Audiovisual Observatory / Observatoire européen de l'audiovisuel / Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, 2010.

​

LANGE A. (ed.), Yearbook / Annuaire / Jahrbuch, Film and Home video /Cinéma et vidéo / Film und video, vol.3., European Audiovisual Observatory / Observatoire européen de l'audiovisuel / Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, 2011.

​

LANGE A.,(ed.), 2012 Yearbook,  Television, cinema, video and on-demand audiovisual services – the pan-European picture, European Audiovisual Observatory, 2012.

​

LANGE A., "Film Market Trends and Film Funding in 4 Selected European Countries",  "Strategie europee per il cinema" organised by ANICA and ANEC in collaboration with the Biennale di Venezia 2012 in the framework of the 69th Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica (Venice, Italy)

​

LANGE A.(ed.), 2013 Yearbook,  Television, cinema, video and on-demand audiovisual services – the pan-European picture, European Audiovisual Observatory, 2013

​

LANGE A., "The production and circulation of films from the EU new Member States (1996-2012)",  Audiovisual Summit "From MEDIA to CREATIVE EUROPE. The experiences of the MEDIA Programme in New Europe countries. Challenges for the Future" organised by the Media Desk Poland and the Polish Ministry of Culture. Warsaw (10-12 December 2013)

​

LANGE A.(ed.), 2014 Yearbook,  Television, cinema, video and on-demand audiovisual services – the pan-European picture, European Audiovisual Observatory, 2014

​

LANGE A., with the collaboration of ROVI, International Solutions, Fiction on European TV channels 2006-2013 / La fiction sur les chaînes de télévision en Europe 2006-2013 / Fiktionale Formate auf europäischen Fernsehsendern 2006-2013, European Audiovisual Observatory / Observatoire européen de l'audiovisuel / Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, 2015.

​

LIZ, M., Euro-Visions: Europe in Contemporary Cinema, Bloomsbury Publishing USA,  2016

​

MEDIASALLES, Digitalks, annuel, 2010-2016.

​

MEDIASALLES, European Cinema Yearbook, Mediasalles, annuel depuis 1991  (Editions 2018 et 2019)

​

NEWMAN-BAUDAIS, S., Public Funding for Film and Audiovisual Works in Europe , European Audiovisual Observatory, 2011.(= Les aides publiques aux oeuvres cinématographiques et audiovisuelles, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2011).

​

NIKOLTCHEV S. (ed.), Die Zukunft staatlicher Beihilfen, IRIS Plus 2012-3, Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, 2012.

​

NIKOLTCHEV S. (ed.), The new Cinema Communication, IRIS Plus 2014-1, European Audiovisual Observatory, 2014 (= La nouvelle communication sur le cinéma,  IRIS Plus 2014-1, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2014.

​

OLSBERG J., BARNES, A., Impact analysis of fiscal incentive schemes supporting film and audiovisual production in Europe, European Audiovisual Observatory, 2014. (= Les systèmes d’incitation fisscale et leur impact sur la production cinématographique et audiovisuelle en Europe, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2014).

​

RANAIVOSON, H., DE VINCK S., VAN ROMPUY B., Analysis of the Legal Rules for Exploitation Windows and Commercial Practices in EU Member States and the Importance of Exploitation Windows for NewBusiness Practice, European Commission, 2012. (Annex : Information Sheets for every Member State's release windows ...)

​

SIMONE, P.,  The exploitation of catalogue films in the EU: Cinema, television and video on demand, European Audiovisual Observatory, 2018.

​

SIMONE P., Female directors in European cinema, European Audiovisual Observatory, 2019.

​

TALAVERA MILLA, J., Female directors in European films State of play and evolution between 2003 and 2012, European Audiovisual Observatory, 2014.

​

TALAVERA J. (ed.), Public financing for film and television content - The state of soft money in EuropeEuropean Audiovisual Observatory, Strasbourg, 2016 (= Le financement public du cinéma et des contenus audiovisuels Etat du Soft Money en Europe, Observatoire européen de l'audiovisuel, 2016 ; Öffentliche finanzierung von Filmen und Fernsehinhalten. SoIt Money in Europa heute, Europäische Audiovisuelle Informationsstelle, 2016).

​

TALEVERA J., Film production in Europe Production volume, co-production and worldwide circulation, European Audiovisual Observatory, 2017

​

TALAVERA J., Measuring access to theatrically screened films in Eastern Europe, European Audiovisual Observatory, 2018.

​

WUTZ J., La diffusion du film européen dans l'Union européenne et sur le marché mondial, Institut für auslandbeziejung / Unifrance Film  / Notre Europe-Fondation Jacques Delors, 2014. (= Dissemination of European Cinema in the European Union and the International Market, Institut für auslandbeziejung / Unifrance Film  / Notre Europe-Fondation Jacques Delors, 2014) Die Verbreitung des Europäischen Films in der Europäischen Union und auf dem WeltmarktInstitut für auslandbeziejung / Unifrance Film  / Notre Europe-Fondation Jacques Delors, 2014)

​

2020-

​

LANGE A.,  "L’Europe divisée par le rire. Essai d’analyse statistique sur la circulation et le niveau d’audience des comédies dans l’Union européenne (1996-2018)", Communication au colloque « But alors You are French  ?– Enjeux et état des lieux contemporains de la comédie en France » (Caen, 11-13 mars 2020)


Communication au colloque « But alors You are French  ?– Enjeux et état des lieux contemporains de la comédie en France » (Caen, 11-13 mars 2020)

​

Bases de données / Sites

​

​

L'Observatoire européen de l'audiovisuel propose la base de données LUMIERE. Cette base fournit une compilation systématique des entrées des films distribués en Europe depuis 1996 dans 27 territoires européens.

​

​​

Les dernières études et données des agences de cinéma...

 

Plus de 130 rapports sur le cinéma en Europe en ligne 

 

Le réseau européen des chercheurs des agences de cinéma (EFARN) et l'Observatoire européen de l'audiovisuel ont mis en ligne leurs études récentes sur l'industrie du cinéma en Europe dans une base de données européenne.

​

bottom of page